MIGRÄNHANTERING

Du kanske inte alltid kan stoppa migränattacken helt och hållet, men det kan finnas saker du kan göra för att hantera din migrän.

HITTA
DINA TRIGGERS

Du kanske redan har en bra bild av vad som orsakar din migrän, det är trots allt bra att ha det dokumenterat eftersom migräntriggers är specifika för varje enskild individ1. Därför rekomenderas ofta att använda en migrändagbok för att hjälpa dig att identifiera dina vanliga triggers och monitorera hur migrän påverkar ditt dagliga liv.

Läs mer om migräntriggers.

UNDVIK
MIGRÄN TRIGGERS

Att leva med migrän är inte lätt, men när du vet vad dina triggers är kan det vara lättare för dig att undvika dem. Det är verkligen värt att prata om dina triggers och låta dem i din närhet veta hur viktigt det är att du får ha så många dagar som möjligt utan migränhuvudvärk och vad du behöver samt hur de kan ge dig stöd.

Du kanske inte kan styra varje migränattack. Men noggrann kartläggning av triggers och hantering av din migrän kan det hjälpa till att minska antalet migränattacker.

HANTERA
DIN TRIGGERS

Du kan kanske minska antalet migränattacker du upplever genom att identifiera och undvika dina triggers1, eller åtminstone förutsäga när en migränattack kan uppstå. Det är dock viktigt att komma ihåg att triggers inte alltid orsakar en migränattack och att du kanske inte kommer att kunna bli av med dina migränattacker helt. Ett enkelt och viktigt sätt att hjälpa dig att hantera din migrän är en hälsosam livsstil med regelbunden motion, sömn och måltider samt att dricka regelbundet. Detta hjälper till att hantera din migrän och erbjuder dessutom många andra hälsofördelar2.

Referenser

  1. The Migraine Association of Ireland. 
  2. NHS Choices. Migraine.

Uppdaterad: 04-09-2018